Darmowa dostawa od 500,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Oleje silnikowe do Kosiarek, Traktorków , Kos - Kto smaruje ten jedzie :)

2024-12-18
Oleje silnikowe do Kosiarek, Traktorków , Kos - Kto smaruje ten jedzie :)
Kto smaruje ten jedzie :) Choć wszyscy znają to powiedzenie, to jednak nie wszyscy dają sobie sprawę jak istotne dla prawidłowej eksploatacji urządzenia jest zastosowanie środków smarnych dedykowanych przez producenta. Szczegóły zawsze zawierają instrukcje obsługi, ale warto również posiadać ogólną wiedzę w tym zakresie, co pozwoli na przekazanie użytkownikowi właściwych wskazówek dotyczących prawidłowej eksploatacji urządzeń mechanicznych.
 
Oleje stosowane w branży ogrodniczo-rolniczej dzielą się na:
oleje silnikowe,
przekładniowe,
hydrauliczne
i specjalnego przeznaczenia.
 
Należy przy tym pamiętać, że urządzenia, z którymi mamy do czynienia charakteryzują się szczególnymi warunkami pracy wynikającymi z ich konstrukcji. Są to warunki pracy pod dużym obciążeniem mechanicznym oraz termicznym, dodatkowo w atmosferze zawierającej duże ilości zanieczyszczeń mechanicznych. Dlatego do tego typu urządzeń należy stosować wyłącznie dedykowane środki smarne. Powszechnie dostępne oleje z rynku samochodowego są w tym przypadku nieprzydatne. Zarówno oleje do smarowania silników czterosuwowych, jak i dwusuwowych muszą być olejami przeznaczonymi do smarowania silników wysoko obciążonych, chłodzonych powietrzem.
 
Oleje przeznaczone do smarowania silników czterosuwowych wyróżniają się dwoma parametrami – lepkością określaną wg SAE (Society of Automotive Enginiers), oraz klasą jakości API (American Petrolium Institute).
 
Oznaczenie lepkości oleju jednosezonowego zawiera cyfry określające przydatność oleju do pracy w określonej temperaturze otoczenia, w przypadku oleju wielosezonowego w pomiędzy cyframi symbolu znajduje się litera W.
 
Oznaczenie jakości oleju składa się z litery S oznaczającej przeznaczenie do smarowania silników zasilanych benzyną (C dla silników o zapłonie samoczynnym) oraz drugiej litery od A do P – im dalej położona litera w alfabecie tym wyższa jakość oleju.
 
Oleje wielosezonowe są pewnym kompromisem konstrukcyjnym. Muszą bowiem zachować wymaganą smarność oraz konsystencję w warunkach zimowych oraz dostateczną lepkość w warunkach letnich. W porównaniu z olejami jednosezonowymi charakteryzują się one mniejszą gęstością co wpływa niekorzystnie na ich zużycie przez silnik. Dlatego w maszynach pracujących tylko latem (kosiarki, wertykulatory, glebogryzarki, traktorki ogrodowe pracujące latem) zaleca się stosowanie oleju letniego SAE 30, w maszynach pracujących zimą lub przez cały rok wymagany jest olej wielosezonowy SAE 10W 30. Klasa jakości olejów przeznaczonych do silników czterosuwowych zależy od zawartości dodatków stabilizujących, przeciwutleniających, myjących oraz hydrofobowych. Zatem im wyższej jakości olej wg API jest stosowany w danym silniku tym silnik ma szansę na dłuższą żywotność pomimo ciężkich warunków pracy.
 
Dostępny w ofercie Oleo-Mac olej do silników czterosuwowych przewyższa wielokrotnie minimalne wymagania producentów silników. Jest to olej wielosezonowy o lepkości SAE 10W 30 i klasie jakości SL.
 
Nieco inaczej wyglądają oznaczenia olejów do smarowania silników dwusuwowych. Wszystkie oleje do mieszanek są olejami wielosezonowymi. Nie wyróżnia się w tej grupie lepkości oleju, ponieważ ich podstawową własnością jest łatwość mieszania z benzyną oraz stabilność mieszanki w okresie przechowywania.
 
Oleje przeznaczone do silników dwusuwowych, w przeciwieństwie do obiegowych opinii nie mogą ulegać spaleniu w komorze spalania silnika. Olej ten ma za zadanie smarować wewnętrzne elementy silnika, a następnie wydostać z silnika poprzez kolektor wydechowy do tłumika wyposażonego w katalizator, dzięki któremu wpływ oleju zawartego w gazach spalinowych na środowisko jest minimalny.
 
Dla żywotności silnika oraz dla maksymalnej ochrony środowiska ważne jest zatem stosowanie oleju o możliwie jak najwyższej jakości. Jakość oleju przeznaczonego do smarowania silników dwusuwowych określa również norma API, jednak bardziej znanym oznaczeniem jest oznaczenie znane z rynku motocyklowego JASO (Japanese Automotive Standards Organisation). Najwyższym obecnie obowiązującym standardem jest klasa FD, która informuje o przeznaczeniu tak oznaczonego oleju do smarowania ciężko obciążonych silników chłodzonych powietrzem.
 
Oleo-Mac zaleca stosowanie jednego ze swoich sztandarowych olejów: półsyntetycznego PROSINT2 EVO oraz w pełni syntetyczny EUROSINT2 EVO posiadający klasę jakości FD. Obydwa te oleje dostępne są w opakowaniach 100 ml, 1 l oraz 5 l. Opakowanie o pojemności 1 l jest również dostępne w wersji z dozownikiem ułatwiającym przygotowanie mieszanki w wymaganej przez producenta proporcji.
Pokaż więcej wpisów z Grudzień 2024

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.82 / 5.00 1390 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-12-13
Szybko i sprawnie, polecam!
2024-11-23
OK

Swoboda wyboru
finansowanie w pełni online

Decyzja nawet w 15 minut

Sprawdź szczegóły
pixel