Odśnieżarki do śniegu
Odśnieżarki do śniegu
Jedynymi urządzeniami z oferty VICTUS EMAK eksploatowanymi wyłącznie w okresie zimowym są odśnieżarki.
Są to maszyny dwustopniowe, przeznaczone do usuwania skutków intensywnych opadów, śnieżyc czy zawiei. Oznacza to, że silnik poprzez przekładnię pasową napędza dwa wirniki. Wirnik zgarniający (ślimakowy) przemieszcza strumień śniegu do środka kanału, w którym z dużą prędkością obraca się wirnik odrzucający. Krawędzie natarcia ślimaka są wyposażone w zęby umożliwiające kruszenie ubitej oraz zamarzniętej warstwy śniegu. Średnica tego wirnika oraz rozmiar komory pozwalają na usuwanie warstwy śniegu o wysokości nawet do 55 cm.
Szerokość robocza dostępnych modeli odśnieżarek od 56 do 70 cm pozwala na dobór odpowiedniej wersji do potrzeb każdego użytkownika.
Przednia część korpusu odśnieżarek jest wsparta na regulowanych płozach, co pozwala na dostosowanie wysokości do rodzaju terenu. Niezależnie, czy maszyna porusza się na powierzchni pokrytej asfaltem, kostną brukową, czy też nie utwardzonej, operator ma możliwość wydajnej pracy i skutecznego usunięcia warstwy śniegu.
Konstrukcja kanału wyrzutowego pozwala na odrzucenie śniegu na znaczną odległość – od 12 do nawet 16 metrów – w zależności od gęstości śniegu oraz ustawienia kąta górnej części kanału wyrzutowego, którego regulacja położenia w modelu 62 ELD oraz obydwóch modelach OM-Line jest płynnie sterowana z miejsca operatora.
Uruchamianie silnika w warunkach zimowych, szczególnie w niskich temperaturach otoczenia, jest bardzo utrudnione. Dlatego wszystkie odśnieżarki zostały wyposażone w tzw. silniki zimowe, charakteryzujące się specjalnymi osłonami, dzięki którym silnik po uruchomieniu bardzo szybko osiąga temperaturę roboczą. Ponadto specjalna geometria kolektora ssącego zapobiega odkładaniu się lodu w jego wnętrzu, co mogłoby doprowadzić do zmniejszenia strumienia powietrza dostarczanego do cylindra, a tym samym do pracy silnika ze zbyt bogatą mieszanką paliwowo-powietrzną. W tym miejscu należy przypomnieć użytkownikom, że silniki pracujące zimą muszą być smarowane wyłącznie olejem wielosezonowym o lepkości SAE 10W 30.
Wyposażenie standardowe wszystkich modeli (z wyjątkiem ARTIK 56) stanowią rozruszniki elektryczne. Każda maszyna poruszająca się w terenie o ograniczonej przyczepności wymaga układu przeniesienia napędu gwarantującego maksimum trakcji. Odśnieżarki Oleo-Mac wyposażono w przekładnię tarciową o pięciu przełożeniach jazdy do przodu oraz dwóch wstecznych. Modele OM-Line posiadają dodatkowe przełożenie jazdy do przodu. Ponadto model odśnieżarki ASN 66G (OM-Line) wyposażono w gąsienice gwarantujące bezproblemową pracę w każdych warunkach.
Szczególne warunki pracy odśnieżarek wymagają od operatora przestrzegania szeregu zasad bezpieczeństwa. Kierunek wyrzutu śniegu można płynnie zmieniać z miejsca operatora, należy przy tym zachować szczególną ostrożność, aby nie skierować go w kierunku osób znajdujących się w zasięgu wyrzucanego strumienia. Dotyczy to również mienia trwałego – samochodów, budynków, okien, itp., które mogłyby ulec uszkodzeniu w przypadku wyrzucenia przez wirnik twardych przedmiotów – np. brył lodu.
Charakterystyczną cechą odśnieżarek jest stosunkowo krótki okres pracy w ciągu roku. Warto zatem pamiętać, aby po zakończonej pracy całą maszynę starannie oczyścić z pozostałości śniegu, osuszyć i zabezpieczyć elementy narażone na korozję środkiem antykorozyjnym. W obecnych warunkach klimatycznych nie ma pewności, kiedy po raz kolejny maszyna zostanie uruchomiona. Aby utrzymać silnik w pełnej gotowości do uruchomienia przed pozostawieniem odśnieżarki na okres dłuższy niż miesiąc, należy osuszyć układ zasilania silnika. Jest to szczególnie istotne w przypadku stosowania benzyny E10, która jest higroskopijna. Benzyna zawierająca cząsteczki wody spowoduje korozje wewnętrznych elementów gaźnika, utrudniając lub wręcz uniemożliwiając uruchomienie silnika po okresie przechowywania.