Nie zapomnij o akumulatorach ! Konserwacja Akumulatorów zimą
Coraz więcej typów maszyn zasilanych jest bateriami, a raczej akumulatorami. Niezależnie od tego, czy są to kosiarki, e-rowery, skutery elektryczne, quady i inny sprzęt, zimą należy odpowiednio dbać o akumulator. Większość urządzeń jest wyłączana zimą i jak się czasem mówi: „Co wychodzi z oczu, wychodzi z umysłu”. Jednak zapomnienie o baterii może być dosyć drogie. Materiały (takie jak ołów czy lit) są wykorzystywane do produkcji praktycznie wszystkich typów powszechnie używanych baterii, które nie należą do najtańszych, dlatego też cena baterii stanowi znaczną część kosztu zakupu całej maszyny. Dlatego z pewnością opłaca się niczego nie zaniedbywać i tym samym zapobiegać uszkodzeniu baterii.
Aby zrozumieć, dlaczego pielęgnacja baterii jest tak ważna, warto znać przynajmniej podstawy zasady baterii. Akumulator sam w sobie zbiera (gromadzi) energię elektryczną na podstawie procesu elektrochemicznego. Podczas ładowania energia elektryczna jest zamieniana na energię chemiczną, a następnie energia chemiczna jest zamieniana z powrotem na energię elektryczną podczas rozładowywania. Jednak bateria nie ma nieograniczonej żywotności. Różne typy akumulatorów mają różnie ograniczoną liczbę cykli ładowania (od setek do tysięcy), a przy każdym ładowaniu i rozładowywaniu zmniejsza się również pojemność akumulatora. Oznacza to, że za każdym razem, gdy ładujesz go ponownie, bateria będzie przechowywać trochę mniej energii. Jednak na liczbę cykli ładowania może znacząco wpłynąć sposób, w jaki akumulator jest ładowany, rozładowywany i przechowywany.
Nigdy nie pozostawiaj rozładowanej baterii przez długi czas. Dość często pod koniec sezonu użytkownik rozładowuje akumulator przy ostatnim użyciu maszyny, chowa maszynę na zimę, a wiosną ze zdziwieniem stwierdza, że akumulatora nie da się już naładować. Kierowcy doskonale zdają sobie sprawę, że akumulator samochodowy, który długo pozostaje rozładowany, jest nieodwracalnie uszkodzony. Wiedzą również, że mróz może przyspieszyć zużycie akumulatora samochodowego. W skrajnych przypadkach nawet rozładowany akumulator samochodowy może zamarznąć a elektrolit rozerwać akumulator. Akumulator samochodowy jest w rzeczywistości podobnym typem akumulatora kwasowo-ołowiowego, który jest również używany do uruchamiania lub zasilania niektórych maszyn elektrycznych, takich jak kosiarki, skutery elektryczne, quady itp. Z tego wynika, że akumulator kwasowo-ołowiowy musi być przechowywany w pełni naładowany, najlepiej w ogrzewanym miejscu. Jeśli jest przechowywany przez długi czas, zaleca się sprawdzanie go przynajmniej raz na 3-4 tygodnie i doładowanie w razie potrzeby.
Wiele nowoczesnych maszyn i urządzeń jest zasilanych bateriami litowymi. Chociaż niskie temperatury nie przeszkadzają im tak bardzo podczas pracy, należy je również przechowywać w ogrzewanym pomieszczeniu. Bateriom litowym szkodzą głównie wysokie temperatury, więc nigdy nie przechowuj ich w bezpośrednim świetle słonecznym lub w pobliżu grzejnika. Bateria litowa przechowuj w około 70-80% naładowania. Jednak bateria litowa jest bardzo wrażliwa na rozładowanie. Jeśli rozładujesz ogniwo litowe poniżej pewnego limitu, nie będzie już ładowane. Dlatego baterie litowe zawierają elektronikę, która zapobiega rozładowaniu tuż poniżej ustawionego limitu. Jeśli jednak pozostawisz je rozładowane przez dłuższy czas, napięcie na jednym z ogniw w baterii może spaść poniżej poziomu krytycznego na skutek samorozładowania, a to nieodwracalnie zniszczy ogniwo.
Prawidłowe przechowywanie akumulatorów znacznie wydłuży ich żywotność. I odwrotnie, złe przechowywanie może je zniszczyć.
Na początku sezonu całkowicie naładuj akumulatory przed pierwszym użyciem i ładuj je po każdym użyciu. Do ładowania należy zawsze używać ładowarek dostarczonych lub zalecanych przez producenta. Podczas ładowania nieodpowiednią ładowarką akumulator może się nagrzewać, co w najlepszym przypadku tylko skraca jego żywotność, w najgorszym przypadku istnieje ryzyko pożaru lub wybuchu akumulatora.
Dlatego bardzo ważna jest regularna i właściwa konserwacja akumulatorów. Przy odpowiedniej pielęgnacji akumulator może służyć przez kilka lat. Jeśli go zaniedbasz, prawdopodobnie po jednym sezonie będzie bezużyteczny.