Jak zapobiec uszkodzeniu technologii przez biopaliwo?
Jak zapobiec uszkodzeniu technologii przez biopaliwo?
Jak zapobiec zniszczeniu technologii przez paliwo biopochodne?
Nie jest tajemnicą, że nowoczesne paliwa (np. E10, E15, E85) zawierają etanol. Jednak znacznie mniej wiadomo o tym, jaki wpływ ten biopochodny składnik może mieć na niektóre elementy silnika.
Chociaż benzyna i etanol są płynami łatwopalnymi, mają różne właściwości chemiczne i skład. Po zmieszaniu mogą reagować tworząc nowe związki, które mogą być korozyjne.
Jednym z powodów, dla których mieszanina benzyny i etanolu jest korozyjna, jest fakt, że etanol ma zdolność do absorbowania wilgoci z otoczenia i dodawania jej do benzyny. Ta woda może reagować z metalowymi elementami w układzie paliwowym i powodować korozję. Ponadto nowo powstałe związki mogą mieć tendencję do tworzenia osadów i gromadzenia się na ściankach układu paliwowego, co może prowadzić do dalszej korozji i zatykania filtrów i dysz.
Etanol może utleniać się do aldehydu octowego i kwasu octowego, które mogą uszkodzić i wytrawić niektóre elementy silnika. Mieszanie benzyny z etanolem może prowadzić do powstania alkenów, które są niestabilne i mogą reagować z metalowymi elementami układu paliwowego.
Z łatwością wytrawią one np. warstwę ochronną komory pływakowej gaźnika, a woda, którą etanol wchłania z powietrza, dokończy następnie dzieła zniszczenia, jak widać na poniższym zdjęciu:
W ten sposób gaźnik może skończyć z nieprzetworzonym paliwem, w którym znajduje się etanol przez kilka miesięcy.
Dodatkowo etanol może uwalniać plastyfikatory z tworzyw sztucznych. Może to być problem dla różnych uszczelek, membran gaźników, plastikowych przewodów paliwowych itp. Materiały te stają się kruche i przez to bardziej podatne na uszkodzenia.
Wreszcie, etanol w pewnych warunkach może również tworzyć osady, które mogą zatkać cały układ paliwowy.
Niestety, gaźniki wszystkich typów i marek podlegają stopniowemu uszkodzeniu przez etanol...
Jak zapobiec uszkodzeniu układu paliwowego przez etanol?
Przede wszystkim należy zawsze używać wyłącznie świeżego paliwa, w którym etanol nie wchłonął jeszcze wody i nie zdegenerował się w agresywne związki.
Najprostszym sposobem jest spuszczanie paliwa zawsze, gdy maszyna nie jest używana. Nie wystarczy spuścić paliwo ze zbiornika, ważne jest, aby spuścić je również z gaźnika. Jeśli gaźnik nie ma śruby odpowietrzającej, uruchom silnik i pozwól mu pracować, aż spali resztki paliwa z gaźnika i wyłączy się.
Stosuj odpowiednie dodatki do paliwa. Mogą one zminimalizować negatywny wpływ biokomponentów zawartych w benzynie na gaźnik. Na przykład dodatki te mogą pomóc usunąć wilgoć z paliwa i chronić metalowe części gaźnika przed korozją.
Oczywiście najlepiej byłoby używać wyłącznie paliw bez etanolu, ale nie wszędzie są one dostępne